Prelegentami Forum Dostępności 2023 byli
Ewa Andrzejewska
Ewa Andrzejewska
Ewa Andrzejewska zajmuje od ponad 3 lat stanowisko zastępczyni dyrektora generalnego PZFD odpowiadając za rozwój organizacji oraz marketing i komunikację. Przez ostatnich kilkanaście lat była związana z wydawnictwem Eurobuild, którego pracami kierowała sprawując m.in. funkcję redaktor naczelnej magazynu nieruchomościowego „Eurobuild Central & Eastern Europe” oraz portalu www.eurobuildcee.com. Jest zaangażowana społecznie włączając się we wsparcie różnego typu organizacji społecznych w ramach działań zawodowych np. Fundacji Iskierka, Synapsis, Zaczytani.org, Fundacji Pamięci o Bohaterach Powstania Warszawskiego, jak również jako wolontariusz np. w Fundacji Maratonu Warszawskiego. Członkini jury w konkursach branżowych związanych z rynkiem nieruchomości m.in. Office Superstar, Lider Dostępności Fundacji Integracja, Eurobuild Awards. Jest absolwentką Socjologii na Uniwersytecie Warszawskim oraz studiów podyplomowych na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie. Jej hobby są biegi długodystansowe.
dr inż. arch. Iwona Benek
dr inż. arch. Iwona Benek
Adiunktka na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej w Gliwicach, gdzie prowadzi zajęcia z projektowania uniwersalnego oraz SKN Universal Design (wspólnie z dr hab. inż. arch. Katarzyną Ujma-Wąsowicz, prof. PŚl).
Specjalistka ds. dostępności architektonicznej przy Centrum Wiedzy Projektowania Uniwersalnego (CWPU) Politechniki Śląskiej.
Architektka/projektantka PFRON w projekcie pn. „Ośrodek Wsparcia Architektury Dostępnej (OWDA) – kompleksowe usługi w zakresie dostępności architektonicznej dla podmiotów publicznych”.
Stale współpracuje z Centrum Alzheimera w Warszawie w ramach inicjatywy „Neuroprzyjaciele”. Jest członkinią Polskiego Towarzystwa Gerontolicznego (PTG).
Laureatka Medalu w kategorii “Leader of Social Innovations” za kreowanie i inicjowanie projektów dedykowanych osobom starszym, który otrzymała od Światowej Organizacji Własności Intelektualnej WIPO w 2021.
Dominik Berliński
Dominik Berliński
Ekspert w dziedzinie bezpieczeństwa placów zabaw. Pomysłodawca i założyciel Centrum Kontroli Placów Zabaw, które powstało w 2006 r. jako pierwsza w Polsce jednostka inspekcyjna kompleksowo zajmująca się problematyką bezpiecznej zabawy na ogólnodostępnych obiektach. Posiada Certyfikat Międzynarodowego Inspektora Placów Zabaw i Sal Zabaw. W Centrum Kontroli Placów Zabaw był odpowiedzialny za współpracę m. in. z Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumenta, Najwyższą Izbą Kontroli, Inspekcją Handlową, Inspekcją Sanitarną, Polskim Komitetem Normalizacyjnym, Ministerstwem Edukacji Narodowej, Wojewódzkimi Inspektorami Nadzoru Budowlanego, Miastem st. Warszawa. Przeprowadził szkolenia z zakresu bezpieczeństwa obiektów rekreacyjnych dla ponad tysiąca osób. Autor artykułów w prasie specjalistycznej.
Sylwia Błach
Sylwia Błach
Zawodowo programistka, dziennikarka technologiczna współpracująca z portalem „Homodigital” oraz magazynami „Moda w Polsce”, „Integracja”. Prowadzi szkolenia z Wordpressa, technologii, front-endu, mediów społecznościowych oraz motywacyjne i rozwojowe. Wybrana jedną z ambasadorek DigitalEU Komisji Europejskiej, jedną z 22 kobiet, które warto śledzić w 2022 roku według magazynu Forbes i 1 ze 100 najbardziej inspirujących osób z niepełnosprawnością w Polsce wg magazynu Integracja. W technologiach interesuje ją najbardziej miejsce styku człowieka i technologii. Prowadzi profil na Instagramie VamppiV poświęcony literaturze, technologiom, podróżom i życiu na wózku inwalidzkim.
Katarzyna Borkowska i Tomasz Pydo
Katarzyna Borkowska i Tomasz Pydo
KABO & PYDO to studio wzorniczo-strategiczne wielokrotnie nagradzane w międzynarodowych konkursach (m. in. Red Dot Best of the Best) założone przez Katarzynę Borkowską i Tomasza Pydo. Ich projekty są efektem zespołowej pracy, pogłębionych badań i obserwacji ludzkich zachowań oraz wieloletniego doświadczenia w projektowaniu produktów, strategii i marek z wielu różnych branż. Przekształcają piękne wizje w dopasowany do rynku produkt, nadając mu estetykę i ergonomię. We wszystkim co robią kierują się szacunkiem i harmonią, a ich cel to ulepszanie życia ludzi i wszystkich istot.
„Dobry produkt to taki, który spełnia realne potrzeby, oferuje nowe możliwości, przyjemne i intuicyjne doświadczenia oraz wzbogaca życie użytkowników zmieniając je na lepsze.”
Emilia Borowska
Emilia Borowska
Emilia Borowska dołączyła do Colliers w 2019 roku. Jako ceniony i doświadczony reprezentant Colliers Asset Services na stanowisku Senior Property Manager posiada ponad 11- letnie doświadczenie w zarządzaniu nieruchomościami na terenie Warszawy i miast regionalnych (budynki biurowe, mieszkaniowe, centra handlowe). Dodatkowo pełni rolę mentora dla młodszych stażem zarządców i sprawuje doradztwo dla międzynarodowych Klientów i nadzór nad wieloma projektami na terenie Warszawy jak i rozproszonymi na terenie Polski. Współpracuje w obszarze EMEA z reprezentantami firmy Colliers dzieląc się doświadczeniem i wiedzą. Kładzie nacisk na rozbudowę i modyfikację w zakresie dostępności i funkcjonalności nieruchomości dla osób niepełnosprawnych.
W tym zakresie nawiązuje ścisłą współpracę z najemcami jako pracodawcami, rozpatrując ich potrzeby i opinie w tym temacie np. poprzez analizę badań satysfakcji najemców czy realizując założenia szeroko pojętych obszarów ESG (wellbeing, czy organizując akcje marketingowe i charytatywne dla najemców i lokalnej społeczności).
dr Jan Buczek
dr Jan Buczek
Projektant wzornictwa przemysłowego
Wykładowca akademicki oraz kierownik Katedry Podstaw Projektowania Wydziału Wzornictwa ASP w Warszawie
Członek SPFP
Absolwent Wydziału Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz podyplomowych studiów z zakresu zarządzania wzornictwem na kierunku Design Management w Szkole Głównej Handlowej oraz Instytucie Wzornictwa Przemysłowego.
W 2008 roku odbył stypendium naukowe w Szwajcarii w Zürcher Hochschule der Künste na wydziale Industrial Design. Finalista konkursu „Young Design 2011” organizowanego przez IWP. Laureat międzynarodowego przeglądu „Najlepszych Projektów Dyplomowych 2009/2010”. Zdobywca honorowego wyróżnienia na London Design Biennale oraz nagrody „MustHave” na festiwalu Łódź Design Festival. Prezentował swoje projekty na wielu polskich i międzynarodowych wystawach oraz festiwalach designu m. in. w Niemczech, Czechach, Słowacji, Francji, Izraelu, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii i Włoszech. Od 2010 roku prowadzi w Warszawie studio projektowe NOODI DESIGN w ramach którego realizuje projekty z zakresu wzornictwa przemysłowego dla polskich i zagranicznych firm produkcyjnych.
dr Jan Cieśla
dr Jan Cieśla
Specjalista w zakresie projektowania zrównoważonego oraz skoncentrowanego na komforcie
i zdrowiu z 15-letnim doświadczeniem. Ekspert w dziedzinie certyfikacji i standardów
projektowych. Prowadził pierwszą certyfikację WELL w Polsce. Uhonorowany nagrodą przez
International Wellbeing Institute, członek grupy zadaniowej IWBI ds. COVID-19.
Współtwórca Wzorcowego Mieszkania Seniora „U siebie mimo wieku”.
Przewodniczący Zespołu ds. Dostępności i Projektowania Inkluzywnego przy Stowarzyszeniu
Architektów RP.
Katarzyna Cimoch
Katarzyna Cimoch
Architekta, działaczka społeczna, samorzeczniczka.
Absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, członkini Izby Architektów RP z wieloletnim doświadczeniem projektowym. Propagatorka architektury sprzyjającej relacjom bez wykluczeń. Odkąd pamięta walczy o równe traktowanie wszystkich, niezależnie od wieku, koloru skóry, czy stopnia sprawności. Od 2019 roku współpracuje z Fundacją Kulawa Warszawa, gdzie pełni funkcję specjalistki ds. dostępności architektonicznej. Wraz z Fundacją szkoli, przeprowadza audyty oraz wspiera instytucje w likwidowaniu barier. Konsultuje i doradza obiektom zabytkowym, jak znaleźć kompromis między minimalną ingerencją w substancję historyczną, a poszanowaniem prawa do równego dostępu. Wspiera inwestorów i projektantów w zapewnianiu zgodności projektów z zasadami projektowania uniwersalnego. Jej szczególnym zainteresowaniem są przestrzenie przyjazne dla osób neuroróżnorodnych.
Marcin Citko
Marcin Citko
Architekt, urodzony 1970 r. w Białystok. W 1996 roku otrzymał dyplom na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Od 2003 r. pracuje w pracowni JEMS Architekci.
Najważniejsze realizacje: Budynki mieszkalne 19 Dzielnica, Warszawa (2005 - 2011); Budynek mieszkalny Niemcewicza, Warszawa (2009 - 2010); Budynki biurowe Pixel 2, Poznań (2011 - 2018); Budynek biurowy Royal Wilanów, Warszawa (2012 - 2014); Budynki biurowe Generation Park, Warszawa (2013 - 2022); Budynek biurowy Nowy Rynek, Poznań (2020 - 2023).
Marcin Cisek
Marcin Cisek
Jest wspólnikiem w firmie Protect Tadeusz Cisek i Wspólnicy Spółka Jawna oraz posiada uprawnienia rzeczoznawcy ds. zabezpieczeń przeciwpożarowych Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej. Jest absolwentem Szkoły Głównej Służby Pożarniczej oraz Wydziału Cybernetyki Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. Posiada stopień naukowy doktora nauk inżynieryjno-technicznych w dyscyplinie inżynieria lądowa i transport uzyskany w Instytucie Techniki Budowlanej w Warszawie. Prowadzi działalność naukową, popularyzatorską oraz edukacyjną, jako wykładowca między innymi w Centrum Naukowo Badawczym Ochrony Przeciwpożarowej w Józefowie oraz na studiach podyplomowych Politechniki Warszawskiej i Szkoły Głównej Służby Pożarniczej w Warszawie. Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w zakresie inżynierii bezpieczeństwa pożarowego, analizy ryzyka oraz komputerowych symulacji pożaru i ewakuacji.
Monika Chacińska
Monika Chacińska
Monika Chacińska jest ekspertką ds. zrównoważonego rozwoju/ESG w sektorze nieruchomości i budowlanym z ponad 18-letnim doświadczeniem zawodowym. W Skanska pracuje od 2021 roku i odpowiada za opracowywanie i wdrażanie inicjatyw związanych ze zrównoważonym rozwojem i certyfikacjami. Jej zadania obejmują również tworzenie innowacyjnych narzędzi przyczyniających się do ograniczania śladu węglowego, poszukiwania rozwiązań prowadzących do zwiększania efektywności energetycznej budynków i wdrażanie inicjatyw związanych z bioróżnorodnością. Wspiera też zespół ds. sprzedaży w komunikowaniu zrównoważonych rozwiązań w sposób przystępny dla najemców. Koordynuje też wdrażanie wymogów związanych z Taksonomią Unijną w projektach biurowych realizowanych przez Skanska.
Swoją śieżkę zawodową rozpoczęła od pracy w globalnej firmie doradczej dla sektora nieruchomości i budowlanego (Gleeds). Następnie pracowała w WSP Poland, firmie dostarczającej usługi doradcze z zakresu inżynierii i zrównoważonego rozwoju. Jest akredytowaną specjalistką w zakresie certyfikacji BREEAM, LEED &WELL, co wykorzystywała wspierając międzynarodowe grono klientów w procesach certyfikacji. Ma pokaźne doświadczenie w prowadzeniu tych procesów w odniesieniu do niercyhomości biurowych, komercyjnych, mieszkaniowych i przemysłowych.
Monika jest absolwentką Wydziału Inżynierii Środowiska na Politechnice Warszawskiej, gdzie ukończyła również międzynarodowe studia podyplomowe MBA. Studiowała również inżynierię środowiska wewnętrznego na Uniwersytecie w Aalborg w Danii, gdzie uzyskała stopień magistra inżyniera. Jest członkinią Urban Land Institute i grupy roboczej ds. taksonomii unijnej zainicjowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii.
Piotr Czarnota
Piotr Czarnota
Ekspert ds. dostępności, zawodowo związany z Zamkiem Królewskim na Wawelu gdzie jest pełnomocnikiem Dyrektora Zamku ds. dostępności oraz z Instytutem Łukasiewicza Emag w Katowicach. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego , Uniwersytetu Jagiellońskiego ,Szkoły Głównej Handlowej, Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Posiada 17-letnie doświadczenie w pracy w organizacjach pozarządowych zajmujących się aktywizacją osób z niepełnosprawnościami.
Prowadzi szkolenia z obszaru dostępności, projektowania uniwersalnego, niepełnosprawności dla różnych grup odbiorców – koordynatorów dostępności, pracowników administracji publicznej i samorządowej, organizacji pozarządowych oraz sektora biznesowego. Przeprowadza audyty dostępności architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej (ponad 100 audytów przeprowadzonych w ciągu ostatnich 4 lat). Prowadzi zajęcia z obszaru projektowania uniwersalnego w ramach projektu „Symulatorium Dostępności”, skierowane do przyszłych architektów, inżynierów budownictwa, urbanistów na Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym w Szczecinie..Z miłości do podróży założył profil na Facebooku „Życie kołem się toczy by Piotr Czarnota”.
Daniel Czyszczoń
Daniel Czyszczoń
Projektant Form Przemysłowych w start-upie medyczno-technologicznym ORTHEO3D. Absolwent Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej oraz Wydziału Zarządzania na AGH w Krakowie.
W swojej pracy od ponad 5 lat projektuje rozwiązania z zakresu produktów użytkowych, obecnie specjalizuje się w projektowaniu produktów i wyrobów medycznych. Nagradzany w międzynarodowych konkursach projektowych przez takie marki jak: Bentley, Renault, Arrival, TCL czy organizację Dubai Department of Municipalities and Transport.
Wioletta Fabrycka
Wioletta Fabrycka
Od 20 lat związana z branżą budowlaną i nieruchomości. Edukatorka i propagatorka zrównoważonego budownictwa - innowacyjnego, odpowiedzialnego, realizującego cele zrównoważonego rozwoju (SDG’s), taksonomii UE i ESG. Wykładowca na studiach podyplomowych na Wydziale Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej „Zarządzanie w Budownictwie” oraz na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie - „CSR. Cele zrównoważonego rozwoju w strategii firmy”. Managerka programu mentoringowego Top Woman in Real Estate odpowiadająca za organizację spotkań mentoringowych i szkoleń dla 77 pań w obecnej, 5-ej edycji. Celem Jej wszystkich działań jest edukacja i tworzenie społeczności interesariuszy zainteresowanych podjęciem działań naprawczych i prewencyjnych w zakresie budownictwa w obliczu jego negatywnego wpływu na środowisko i społeczeństwo.
prof. Czesława Frejlich
prof. Czesława Frejlich
Prof. zwyczajny, prowadzi zajęcia na krakowskiej ASP, w latach 2000-2022 również na warszawskiej ASP. Do końca lat 90. pracowała jako projektantka wzornictwa specjalizując się w projektowaniu ergonomicznym. W kolejnych latach kuratorka wystaw i publikacji poświęconych wzornictwu. W latach 2001–2017 roku redaktor naczelna ogólnopolskiego kwartalnika 2+3D, a od 2018 redaktorka internetowego magazynu „Formy.xyz”.
Agnieszka Fujak
Agnieszka Fujak
dr Agnieszka Fujak, adiunkt na Politechnice Bydgoskiej - projektant, Szef Projektu Rozwojowego PESA Bydgoszcz oraz Adiunkt w Katedrze Wzornictwa Politechniki Bydgoskiej. Mocno osadzona w przemyśle. Absolwentka Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie oraz stypendystka Politechniki w Mediolanie.
Od początku związana z projektowaniem środków transportu. W czasie studiów współpracowała miedzy innymi z Instytutem Pojazdów Samochodowych i Silników Spalinowych Politechniki Krakowskiej oraz z firmą Inżynieria Samochodów Specjalnych Wawrzaszek w Bielsku-Białej. Tam również podjęła pracę początkowo na stanowisku projektanta form przemysłowych, potem - Głównego Projektanta i Szefa Działu Projektowania Przemysłowego. Ma za sobą ponad 80 projektów pojazdów specjalnych wdrożonych do produkcji. W tym pojazdy dla lotniskowej straży pożarne, podnośniki pożarnicze, pojazdy medyczne funkcjonujące w dużej mierze za granicą. Po 9 latach zamieniła branże pożarniczą na kolejową, dołączając do zespołu PESA Bydgoszcz, gdzie rozwija obszary związane z doświadczeniami użytkowników. Równolegle zajmuję się oceną potencjału rozwojowego firma oraz usprawnieniami w zakresie procesów wdrożeniowych. Rok 2019 to także początek praca w zespole dydaktyków Politechniki Bydgoskiej.
W swoim portfolio poza motoryzacyjnymi wdrożeniami ma również, takie perełki jak: marszczarka do parówek, choć pozostawia tą informację dla wybranych.
dr inż. Marcin Gawroński
dr inż. Marcin Gawroński
Prezydent, Polskie Stowarzyszenie Budownictwa Ekologicznego PLGBC,
Dyrektor Działu Budownictwa Ekologicznego w Sweco Polska
Jest praktykiem z ponad trzynastoletnim doświadczeniem w branży budownictwa zrównoważonego.
Jest Dyrektorem ponad 40-osobowego, wielokrotnie nagradzanego Działu Budownictwa Ekologicznego w Sweco Polska – lidera rynku w Polsce w zakresie usług związanych z certyfikacjami wielokryterialnymi oraz wspomaganiem procesu realizacji zielonych inwestycji.
Posiada licencje międzynarodowych systemów certyfikacji BREEAM i LEED.
Marcin jest też autorem kilkunastu publikacji z obszarów związanych z budownictwem ekologicznym. Przewodzi Fundacji Miasta Przyszłości, która wspiera inicjatywy związane z tworzeniem nowoczesnych i przyjaznych miast oraz organizuje konferencję #MiastaPrzyszłości.
Jest miłośnikiem idei wolontariatu - zaangażowany od lat w Akcję Płotek, Szlachetną Paczkę czy honorowe krwiodawstwo.
Karolina Gzowska
Karolina Gzowska
Naczelnik Wydziału Przepisów Techniczno-Budowlanych w Departamencie Architektury, Budownictwa i Geodezji w Ministerstwie Rozwoju i Technologii. Absolwentka Wydziału Inżynierii Lądowej i Geodezji Wojskowej Akademii Technicznej. Obecnie zajmuje się m.in. zmianami legislacyjnymi w warunkach technicznych dla budynków. Współautorka poradnika pn. „Standardy dostępności budynków dla osób z niepełnosprawnościami uwzględniając koncepcję uniwersalnego projektowania”.
Łukasz Iwancio
Łukasz Iwancio
Naczelnik Wydziału ds. Postępowań Skargowych w Departamencie ds. Dostępności PFRON. Odpowiadał w PFRON za przygotowanie Funduszu do obsługi skarg na brak dostępności. Obecnie koordynuje ich rozpatrywanie. Od kilku lat zaangażowany w tworzenie i wprowadzanie rozwiązań niezależnego i aktywnego życia osób z niepełnosprawnościami. Absolwent Uniwersytetu Gdańskiego i Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.
Roland Jarosz
Roland Jarosz
Roland Jarosz, Dyrektor Projektu, spółka biurowa Skanska
Roland Jarosz jest menedżerem projektów deweloperskich i architektem-urbanistą z ponad 15-letnim doświadczeniem zawodowym, zgromadzonym w 4 krajach (Polska, USA, UK, Monako). W Grupie Skanska, z którą jest związany od 2011 roku, zarządzał procesami powstawania poznańskich obiektów biurowo-handlowych: Nowy Rynek (130 tys. m2 GLA), Maraton (24 tys. m2 GLA) oraz Malta House (15 tys. m2 GLA). Do jego zadań należało m.in. dbanie o dostępność tych obiektów i ich otoczenia dla osób z niepełnosprawnościami, osób starszych czy opiekunów z małymi dziećmi oraz certyfikację pod tym kątem we współpracy z Fundacją Integracja. Zanim dołączył do grona pracowników Skanska pracował w amerykańskich i monakijskich spółkach z branży nieruchomości. Roland jest absolwentem College of Architecture na uczelni New Jersey Institute of Architecture w Newark, Nowy Jork, USA oraz Architecture and Urbanism DRL na uczelni Architectural Association School of Architecture w Londynie, UK.
Bożysława Jaworska-Posiła
Bożysława Jaworska-Posiła
Właścicielka pracowni badawczej Meritum, magister psychologii i magister biologii na Uniwersytecie Łódzkim. Studiowała także na University of Wolverhampton, School of Health Science.
W badaniach rynku działa nieprzerwanie od 1997 roku, rozszerzając nieustannie zakres metodologii i branż, w których jest specjalistką.
Współpracowała z licznymi agencjami badawczymi, przy czym pierwsze doświadczenia zdobywała w największej agencji badawczej SMG/KRC Millward Brown (obecnie Kantar). Pracowała także po stronie klienta, jako starszy specjalista ds. marketing intelligence w SPD Rossmann. Była autorką i kierownikiem projektu Rossmann bez barier.
W 2005 roku założyła pracownię badawczą Meritum, oferującą klientom solidny warsztat połączony z otwartością na nowoczesną wiedzę psychologiczną o konsumencie. Specjalizuje się badaniach związanych z dostępnością oraz doświadczeniami konsumenta.
Maciej Jaworski
Maciej Jaworski
Maciej Jaworski - Absolwent Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie na kierunku Zarządzanie i Marketing i kursu MBA w Akademii Leona Koźmińskiego.
Od 15 lat Dyrektor Zarządzający w HEWI Polska. Specjalizuje się w projektowaniu bez barier i zagadnieniach związanych z pojęciem Universal Design. Prowadzi liczne szkolenia i warsztaty dla architektów, inspektorów sanitarnych i studentów architektury w tematach: zasad projektowania uniwersalnego i empatii w projektowaniu.
dr. Jakub Jezierski
dr. Jakub Jezierski
Projektant graficzny mieszkający w Warszawie. Z wykształcenia architekt. Wykładowca w Pracowni Podstaw Komunikacji Wizualnej na Wydziale Wzornictwa Akademi Sztuk Pięknych w Warszawie. W roku 2023 obronił doktorat pt Wizualne formy protestu i ich wpływ na kształtowanie postaw społecznych. Specjalizuje się projektowaniu prasowym, brandingu, wystawiennictwie, typografii i ilustracji. Zdobywca złotego medalu w konkursie tematycznym 27. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie. Laureat konkursów Polish Graphic Design Awards, Projektu Roku, Klubu Twórców Reklamy i Grandfrontu. Współzałożyciel i członek Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej.
prof. Bogumiła Jung
prof. Bogumiła Jung
Profesora sztuk plastycznych, obecnie prorektora ds. współpracy zewnętrznej w Uniwersytecie Artystycznym im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu, gdzie prowadzi Pracownię Designu Inspirującego na Wydziale Architektury i Wzornictwa.
Projektantka wzornictwa, jej specjalnością jest szkło użytkowe, ma też realizacje w zakresie projektowania produktu, architektury wnętrz, mebli i wystawiennictwa oraz projektowania unikatowego: tkaniny artystycznej, biżuterii, obiektu. Jej prace znajdują się w kolekcji stałej w Galerii Wzornictwa Polskiego Muzeum Narodowego w Warszawie oraz w Muzeum Sztuk Użytkowych w Poznaniu – Oddział Muzeum Narodowego w Poznaniu, a także w Pałacu Schoena Muzeum w Sosnowcu.
Prowadzi działalność popularyzatorską w dziedzinie wzornictwa, była członkinią jury wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów projektowych, ma w dorobku wystawy, wykłady i publikacje popularno-naukowe. W latach 2013-2019 była prezeską Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych (obecnie: Stowarzyszenie Projektowe SPFP) – ogólnopolskiej organizacji profesjonalistów z dziedziny wzornictwa. Od 2019 r. jest prezeską Zarządu Fundacji Nowej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
Lucyna Kaczmarkiewicz
Lucyna Kaczmarkiewicz
Koordynatorka dostępności w Poznańskim Centrum Dziedzictwa. Zajmuje się dostępnością w takich obiektach jak Brama Poznania, Centrum Szyfrów Enigma oraz Galeria Śluza. Autorka cyklu podcastów w języku łatwym do słuchania "W prostych słowach: kalendarz" oraz wielu warsztatów dla grup o różnorodnych potrzebach. Współtwórczyni audiościeżki w języku łatwym do rozumienia wraz z modelami edukacyjnymi po CSE.
Maciej Kasperkowiak
Maciej Kasperkowiak
Protetyk słuchu, akustyk, reżyser dźwięku. Specjalista z zakresu systemów wspomagania słuchu dla miejsc użyteczności publicznej.
Właściciel firmy Echo-System.
dr. Inż. Witold Kasperkowiak
dr. Inż. Witold Kasperkowiak
Założyciel firmy Aquastone – specjalizującej się w produkcji wyrobów sanitarnych, łączących wyszukany design z pragmatyzmem w użytkowaniu. Od ponad 20 lat zajmuje się zarządzaniem przedsiębiorstwami i zespołami projektowymi w środowisku produkcyjnym o zasięgu globalnym. Specjalizuje się w międzynarodowym transferze technologii, wprowadzając wiele firm i marek na rynki europejskie oraz amerykańskie.
Autor publikacji dotyczących internacjonalizacji działalności i zarządzania ryzykiem w tym obszarze. Ekspert i konsultant w zakresie ekspansji geograficznej oraz przejęć i fuzji przedsiębiorstw. Na co dzień w swojej pracy współpracuje z uczelniami, ośrodkami badawczymi i laboratoriami naukowymi oraz fundacjami na całym świecie. Absolwent Politechniki Poznańskiej oraz Akademii Leona Koźmińskiego.
Robert Kazimierski
Robert Kazimierski
Doradca Zarządu Global Lift Polska. Innowator na rynku dźwigowym. Współtwórca pierwszej na świecie metodyki komercjalizacji.
Menadżer, przedsiębiorca, wykładowca akademicki. Specjalista ds. zarządzania strategicznego i marketingowego. Były dziennikarz, producent telewizyjny, menadżer mediów. Twórca innowacyjnych projektów biznesowych z zakresu m.in. handlu, technologii, mediów, reklamy, energetyki. Szkoli biznesowo przedstawicieli wielu sektorów i branż i zawodów.
Zofia Kijak
Zofia Kijak
Zofia Kijak Od siedmiu lat związana z HB Reavis, zaangażowana w certyfikacje Obiekt bez Barier, WELL oraz WELL Health Safety Rating prestiżowych budynków w Warszawie -Varso i Forest. Oba otrzymały zaszczytny tytuł Lidera Dostepności w 2021 oraz 2023 roku. Ponad 25-letnie doświadczenie w zarządzaniu projektami oraz projektowaniu obiektów użyteczności publicznej nabyła pracując w sektorze publicznym i prywatnym w międzynarodowych firmach architektonicznych i deweloperskich w Polsce, Australii i Szwecji. Projektowanie uniwersalne zawsze było integralną częścią jej pracy.
Ukończyła wydział architektury na Politechnice Warszawskiej, studia podyplomowe w zakresie zarządzania projektami na Queensland University of Technology w Brisbane (Australia) oraz malarstwa na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Posiada Verified Certificate w dziedzinie urbanistyki z Harvard University.
Anna Klepacz
Anna Klepacz
Od ponad 15 lat związana z sektorem bankowym, głównie w obszarze mieszkaniowym oraz finansowania jednostek samorządu terytorialnego. Od 2020 roku ekspertka ds. finansowania inwestycji ze środków unijnych w Departamencie Programów Europejskich Banku Gospodarstwa Krajowego, który – w ramach rządowego Programu Dostępność Plus – udziela preferencyjnych pożyczek z Funduszu Dostępności. Ocenia audyty dostępności pod kątem kwalifikowalności projektów oraz zdolność kredytową inwestorów, którzy ubiegają się o finansowanie. Ponadto prowadzi również szkolenia, które promują Fundusz Dostępności jako nową możliwość likwidowania barier architektonicznych w budynkach. Liderka prostego języka oraz członkini zespołu projektowego „Dostępny BGK” w zakresie dostępnych produktów banku.
Izabela Kłosowicz
Izabela Kłosowicz
CSR and Administration Manager. Absolwentka Politologii i Nauk Społecznych w Collegium Da Vinci oraz Strategii CSR w Akademii im. Leona Koźmińskiego. Pracuje we Franklin Templeton od 16 lat. Wierzy, że ESG wdrożone we wszystkich działach przynosi dobre efekty. Czerpie przyjemność z rozwoju wolontariatu pracowniczego. Uważa, że współpraca z organizacjami pozarządowymi przynosi benefity każdej ze stron. W wolnych chwilach lubi czytać, występować na deskach teatru i podróżować.
dr. Lech Kolasiński
dr. Lech Kolasiński
Artysta interdyscyplinarny i projektant. Zrealizował doktorat na Wydziale Form Przemysłowych ASP w Krakowie pod opieką Prof. Czesławy Frejlich. Prowadzi pracę badawczą w zakresie projektowania uniwersalnego, architektury informacji dotykowej i dotykowej informacji zwrotnej. Zajmuje się adaptacjami edukacyjnymi i tyflograficznymi trawestacjami dzieł sztuki dla potrzeb osób z niepełnosprawnością wzroku oraz malarstwem.
W roku 2021 uzyskał Nagrodę Ministra Szkolnictwa Wyższego i Nauki za prace wdrożeniową za Kompleksowe rozwiązanie Tyflograficzne dla Ogrodu Botanicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie.
Autor wystaw indywidualnych między innymi w Krakowie, Lublanie, Mariborze oraz Lecce. Uczestnik licznych wystaw zbiorowych w kraju i za granicą.
Od 2014 roku pracuje na Wydziale Sztuki Uniwersytetu KEN w Krakowie.
Magdalena Kowalak
Magdalena Kowalak
Prezes spółki zarządzającej centrum handlowym Stary Browar w Poznaniu, doktor nauk ekonomicznych, ekspert w dziedzinie finansów i zarządzania obiektem komercyjnym. Do zespołu Starego Browaru w Poznaniu dołączyła w 2010 roku, początkowo w roli dyrektora finansowego i członkini zarządu. Od 9 lat samodzielnie stoi na czele zespołu kierującego finansami, leasingiem, administracją, marketingiem i obsługą techniczną poznańskiego centrum – jednego z najbardziej unikalnych obiektów handlowych w Polsce. Dzięki jej kompetencjom Stary Browar płynnie przeszedł przez proces zmiany właściciela w 2015 roku, kiedy to fundusz DWS Grundbesitz GmbH kupił centrum od jego twórczyni, Grażyny Kulczyk. Jako lider przedsiębiorstwa i dużego zespołu Magdalena Kowalak łączy doświadczenie, szacunek i empatię oraz zadaniowe podejście do tematów. W pracy wykorzystuje zarówno umiejętność logicznego myślenia, jak i kreatywność. Aktywny praktyk i propagatorka idei lifelong learning, którą „zaraża” współpracowników.
Maciej Kowalówczany
Maciej Kowalówczany
Kierownik działu strategii customer experience w Polskich Liniach Lotniczych LOT. Od ponad 4 lat dba o jakość doświadczeń pasażerów narodowego przewoźnika. Obecnie opiekuje się blisko 20-osobowym zespołem, który nie tylko zbiera, analizuje i wykorzystuje głos ok. 10 milionów klientów rocznie, ale również odpowiada za szkolenia z zakresu customer experience oraz standardu obsługi w Polskiej Grupie Lotniczej. Członek komitetu Customer Experience Star Alliance, największego sojuszu lotniczego na świecie. Wraz z zespołem konsultuje rozwiązania projektowe w ramach przygotowań do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Praca w branży lotniczej jest spełnieniem jego dziecięcych marzeń.
Kamil Kowalski
Kamil Kowalski
Kamil Kowalski – Dyrektor Integracja LAB oraz Działu Usług Eksperckich w Fundacji Integracja. Wykładowca ergonomii na Wydziale Wzornictwa ASP w Warszawie.
Laureat m.in. Nagrody Ministra Infrastruktury oraz Medalu Stulecia Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Przeprowadził blisko 1 500 audytów dostępności różnego rodzaju obiektów, w tym dworców kolejowych, lotnisk, urzędów, muzeów i teatrów, uczelni wyższych, budynków biurowych, mieszkalnych, hotelarskich, centrów handlowych i innych obiektów usługowych.
W latach 2012-2014 ekspert Narodowego Centrum Kultury w zespole sterującym programu „Rozwój infrastruktury kultury”. W latach 2016-2017 ekspert w zespole pracującym przy Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa nad zmianami przepisów budowlanych. Od 2020 roku członek Rady Dostępności przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej
Autor publikacji na temat planowania dostępności, m.in.: „Planowanie dostępności – polskie uwarunkowania prawne i praktyka” (w: Niepełnosprawność, PFRON), „ABC specjalisty. Przepisy dotyczące projektowania” oraz „ABC specjalisty. Pomieszczenia sanitarne” (w: „Architektura Murator. Warsztat architekta” 12/2016), „Stan infrastruktury budowlanej i zabezpieczeniowej w muzeach. Raport” (NIMOZ 2016), „Włącznik” (Fundacja Integracja, Warszawa 2017).
Wiktor Kowalski
Wiktor Kowalski
Lider multidyscyplinarnego zespołu odpowiedzialnego za doradztwo w zakresie budownictwa
zrównoważonego i wybranych aspektów ESG. Specjalista w zakresie rozwiązań minimalizujących
emisje gazów cieplarnianych, zaangażowany w CLIMATE ACTION – inicjatywę podjętą przez Buro
Happold, której celem jest przeciwdziałanie zmianom klimatu. Autor publikacji i prezentacji dla
architektów oraz studentów.
Absolwent Wydziału Inżynierii Lądowej Politechniki Warszawskiej z ponad 10-letnim
doświadczeniem; jego portfolio obejmuje międzynarodowe projekty, głównie obiekty kulturalne
i biurowe.
Członek zarządu Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego PLGBC.
Tomasz Konior
Tomasz Konior
TOMASZ M. KONIOR Architekt i urbanista. Założyciel i główny projektant w autorskim biurze KONIOR STUDIO. Absolwent Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej (1994). Ukończył studia podyplomowe z konserwacji zabytków na Politechnice Śląskiej (1995). W 2019 obronił pracę doktorską: „Ewolucja przestrzeni publicznej w budynkach dla muzyki’’. Autor lub współautor ponad 200 budynków, głównie użyteczności publicznej. Szczególne uznanie przyniosły mu obiekty dla muzyki. Do najbardziej znanych i wielokrotnie nagradzanych należą m.in. siedziba Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia oraz Centrum Nauk i Edukacji Muzycznej Symfonia w Katowicach, Zespół Państwowych Szkół Muzycznych „Nowa Miodowa” nr 1 w Warszawie. Obecnie, po wygranych konkursach architektonicznych, przygotowuje wraz z zespołem kolejne projekty budynków dla muzyki: Filharmonię w Brnie (Republika Czeska) i kampus Akademii Muzycznej w Krakowie. Jest laureatem licznych konkursów architektonicznych oraz nagród indywidualnych, m.in.: I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Młodych Architektów ‘Leonardo’ (2007), nagrody Międzynarodowej Unii Architektów (UIA) - Award For The Most Friendly And Accessible For All Public Project (2008), Srebrnego Medalu ,,Zasłużony Kulturze Gloria Artis’’(2014), Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie architektury (2015), Platynowego Lauru Umiejętności i Kompetencji (2015). Czterokrotnie nominowany do europejskiej nagrody architektonicznej im. Miesa Van der Rohe, nominowany do nagrody Kazimierza Kutza (2022). W latach 2012-2015 pełnił funkcję Przewodniczącego Zespołu Koordynacyjnego Sędziów Konkursowych przy Zarządzie Głównym SARP. Do roku 2017 był członkiem Rady Powierniczej Muzeum Narodowego w Warszawie. Jest członkiem i współzałożycielem Instytutu Współczesnego Miasta. Angażuje się w społeczne inicjatywy na rzecz ochrony środowiska (Stowarzyszenie LIBRA) oraz promocję muzyki (Stowarzyszenie Katowice Natura Kultura). Członek rady programowej festiwalu Ars Cameralis. Pasjonat miasta i muzyki klasycznej. Miłośnik kotów.
Donata Kończyk
Donata Kończyk
Ekspertka w zakresie dostępności i projektowania uniwersalnego, instruktorka orientacji przestrzennej i rehabilitacji wzroku osób z niepełnosprawnościami wzroku; od ponad 20 lat zawodowo zajmuje się wdrażaniem dostępności cyfrowej, architektonicznej, informacyjno-komunikacyjnej; w latach 1999-2016 jako zastępca kierownika Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytetu Warszawskiego odpowiadała m.in. za technologiczne wsparcie studentów i pracowników z niepełnosprawnościami, dostępność materiałów edukacyjnych oraz za zapewnianie dostępności architektonicznej obiektów Uniwersytetu. Od 2017 r. Pełnomocniczka Prezydenta m.st. Warszawy ds. dostępności, odpowiada w m.st. Warszawa za określanie miejskich standardów i wytycznych w zakresie projektowania uniwersalnego i zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Aleksandra Krawsz-Kubica
Aleksandra Krawsz-Kubica
Marketing & PR Director Kinnarps Polska. Absolwenta Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego oraz Podyplomowego Studium Public Relations przy Instytucie Filozofii i Socjologii PAN i Instytucie Stosowanych Nauk Społecznych UW. Marketing & PR Director w Kinnarps Polska, spółki-córki szwedzkiego koncernu Kinnarps AB, który jest wiodącym dostawcą rozwiązań biurowych w Europie. Odpowiedzialna za strategię marketingową i komunikacyjną firmy na rynku polskim.
Joanna Leciejewska
Joanna Leciejewska
„Projekt jest dla mnie zagadką do rozwiązania. Odpowiedź uzyskuję, gdy każdy element pasuje do siebie, tworząc całość — poprzez harmonijne zrównoważenie ergonomii, funkcjonalności i sztuki. W duchu upraszczania formy do jej logicznego ostatecznego kształtu dla pięknego, sprytnego i oryginalnego rozwiązania.”
Absolwentka i wykładowca Wydziału Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu oraz Uniwersytetu SWPS. Projektantka wzornictwa przemysłowego. Łączy umiejętności, doświadczenie i kompetencje z zakresu wzornictwa przemysłowego, sztuki, materiałoznawstwa, aspektów technicznych i konstruktorskich.
Produkty, które projektuje są efektem obserwacji potrzeb użytkowników oraz kontekstu użytkowania finalnego wyrobu - dzięki temu tworzy nowatorskie obiekty. Podczas procesów projektowych współpracuje z potencjalnymi odbiorcami, również o wyjątkowych potrzebach - z dziećmi, sportowcami, osobami z dysfunkcją wzroku. Pracuje dla wielu branży, takich jak meblarstwo, sprzęt optyczny, AGD, oświetlenie, sprzęt medyczny.
Michał Latko
Michał Latko
Projektant wzornictwa przemysłowego i menedżer dizajnu. Absolwent Wydziału Form Przemysłowych Akademii Sztuk pięknych w Katowicach oraz kierunku Zarządzania Innowacją (Design Management) Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu. Dyplom z wyróżnieniem uzyskał 31 lipca 2007 roku na kierunku wzornictwo w zakresie projektowania form przemysłowych (promotor – prof. Jerzy Wuttke). W 2005 zdobył pierwsze miejsce w międzynarodowym konkursie Interior Motives Design Awards w kategorii „Best use of technology” za projekt koncepcyjny kabiny ciągnika siodłowego marki Volvo. Od 2006 roku nieprzerwanie prowadzi własną pracownię projektową dostarczając klientom strategicznego wsparcia w zakresie tworzenia i wdrażania nowych produktów i usług. W 2008 roku zdobył pierwszą nagrodę w konkursie Śląska Rzecz w kategorii produkt za projekt systemu sygnalizatorów świetlnych ZIR Slim dla firmy GrupaZIR. W latach 2009 – 2011 wspomagał działania z zakresu wprowadzania nowej strategii wzornictwa i komunikacji wizualnej w Grupie Kapitałowej VOX. W latach 2011-2013 członek interdyscyplinarnego zespołu projektowego programu Design Silesia, którego liderem był Urząd Marszałkowski województwa Śląskiego. Od 2011 roku współpracuje z czołowymi polskimi biurami projektowymi, sięgając z nimi po prestiżowe nagrody, w tym po: The Red Dot Design Award, Design Management Europe Award, iF Product Design Award. W roku 2018 wraz z zespołem projektowym firmy SONDA SYS otrzymał Nagrodę Funduszu Górnośląskiego za projekt przemysłowej drukarki do wytwarzania technologią przyrostową z wykorzystaniem sproszkowanych poliamidów (SLS). A w 2021 roku wraz z zespołem firmy TENKA ssięgną po prestiżową angrodę The European Product Design Awards za projekt przyczepy do przewozu psów. Od 2018 roku związany jest z kierunkiem Wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, gdzie wspólnie z dr hab. Andrzejem Sobasiem w Pracowni Projektowania Ergonomicznego wspiera rozwój młodych projektantek i projektantów. Na codzień ojciec dwóch wspaniałych istot, które uwielbiają aktywnie spędzać czas.
Zbigniew Ławnicki
Zbigniew Ławnicki
Jest absolwentem Akademii Rolniczej w Poznaniu, a także Akademii Obrony Narodowej w Warszawie (magister lotnictwa w zakresie zarządzania organizacjami lotniczymi). Zawodowo związany z lotniskiem Poznań-Ławica od 2007 roku. W latach 2007-2018 pełnił funkcje związane z opracowywaniem długoterminowej strategii rozwoju Portu Lotniczego, przygotowywaniem założeń rozwojowych na podstawie uwarunkowań organizacyjno-prawnych, w tym planów inwestycyjnych. Następnie realizował działania związane z procesem inwestycyjnym, w tym pozyskaniem środków z funduszy UE. Od 2018 roku pełnił funkcje związane z zapewnieniem zgodności funkcjonowania lotniska z wymaganiami prawnymi działalności operacyjnej oraz planował i nadzorował proces zdobywania i utrzymywania wiedzy personelu z obszaru stanowisk operacyjnych. We wrześniu 2022 roku został powołany na stanowisko Wiceprezesa Zarządu.
Przemo Łukasik
Przemo Łukasik
Przemo Łukasik urodził się w Chorzowie w 1970 roku.
Ukończył wydział architektury na Politechnice Śląskiej w Gliwicach. Studiował również w Ecole d’Architecture Paris-Villemin w Paryżu we Francji. Po studiach pracował w biurach: P.P. Pabel Architekten w Berlinie oraz paryskich biurach Jean Nouvel Architecture i Odile Decq / Benoit Cornette. W 1997 roku wraz z Łukaszem Zagałą założył autorską pracownię architektoniczną medusagroup.
Przez rok wykładał w Ecole Speciale d’Architecture w Paryżu.
Prywatnie mocno związany ze sportem – uprawia triathlon, angażuje się również społecznie na Śląsku.
Magdalena Mach
Magdalena Mach
Prowadzi zajęcia w pracowni Projektowania Społecznie Odpowiedzialnego oraz przedmiot Podstawy Projektowania Uniwersalnego na Wydziale Form Przemysłowych Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. W latach 2020–2023 wraz z dr Joanną Krokosz i dr hab. Bożeną Groborz koordynowała realizację grantu wdrożeniowego „Doświadczanie różnorodności. Włączanie przez projektowanie”, którego celem było wprowadzenie do programu studiów na kierunku Wzornictwo, treści związanych z Projektowaniem Uniwersalnym, Włączającym i Dostępnością. Ponad to zajmuje się badaniem procesu projektowego i wizualizacją danych generowanych w jego trakcie. Od ponad 15 lat realizuje się jako wolontariuszka w pracy z osobami z niepełnosprawnościami. Jest autorką artykułów z dziedziny metodyki projektowania oraz współredaktorską wydawnictwa „PSO KMP WFP ASP” poświęconego projektowaniu społecznie odpowiedzialnemu.
Bartosz Marcol
Bartosz Marcol
Bartosz Marcol Globalworth - inżynier specjalizujący się w zrównoważonym rozwoju i sprawozdawczości ESG w budownictwie. Absolwent Politechniki Śląskiej i student Duńskiego Uniwersytetu Technicznego na kierunku Inżynieria Środowiska. Specjalizujący się w instalacjach ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji i fizyki budowli. Od początku kariery zawodowej związany ze zrównoważonym budownictwem. Posiada akredytacje związane z wielokryterialnymi certyfikacjami zrównoważonych budynków. Doradca w zakresie efektywności energetycznej, gospodarki cyrkularnej, mitygacji i adaptacji do zmian klimatu, dekarbonizacji zdrowia i dobrego samopoczucia w budynkach oraz bioróżnorodności. Wspiera proces modernizacji i równoważenia budynków istniejących.
Zuzanna Mielczarek
Zuzanna Mielczarek
Architektka, badaczka architektury, kuratorka. Specjalistka do spraw projektów innowacyjnych i społecznych w PFR Nieruchomości. W Narodowym Instytucie Architektury i Urbanistyki zajmuje się kuratorstwem wystaw i projektów popularyzatorskich. Absolwentka Wydziału Architektury w Delft w Niderlandach, doktorantka Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej w dziedzinie inkluzywnego mieszkalnictwa. Na Wydziale Architektury w Brnie prowadzi razem z Kacprem Kępińskim Inclusive Housing Studio. Wspólnie z Kamilem Trepką prowadzi „Podcast Mieszkaniowy" Krytyki Politycznej.
Sławomir Mila
Sławomir Mila
Wiceprezes Zarządu Oddziału Poznańskiego Polskiego Związku Firm Deweloperskich. Dyrektor zarządzający w firmie deweloperskiej. Absolwent Politechniki Poznańskiej na kierunku Budownictwo lądowe. Pasjonat sportów wodnych.
Anna Muszkowska
Anna Muszkowska
Od ponad 25 lat związana z bankowością, obecnie pracuje w Banku BNP Paribas Polska jako starsza ekspertka ds. rozwoju sieci. Zajmuje się analizą danych wspierając procesy decyzyjne związane z rozwojem i transformacją sieci oraz poprawą dostępności usług bankowych dla osób z niepełnosprawnościami. W ciągu ostatnich 5 lat doprowadziła do uzyskania certyfikatu Obiekt bez barier przez niemal 130 placówki banku prowadząc projekt dostosowania sieci do wymagań certyfikatu.
W ramach wolontariatu popularyzuje wiedzę z zakresu finansów prowadząc działania edukacyjne dla szkół w europejskim programie Bankowcy dla edukacji. Działa na rzecz lokalnej społeczności w ramach stowarzyszenia Razem dla Białołęki. Interesują ją neuronauka, fascynuje przyroda i natura, znaczną część wolnego czasu zajmuje aktywność fizyczna. Absolwentka studiów magisterskich na Wydziale Fizyki Technicznej i Matematyki Stosowanej Politechniki Warszawskiej, studiów podyplomowych z zakresu ekonomii i finansów w SGH oraz WSZiP im. H. Chodkowskiej w Warszawie, w 2023r. Brainologia - zarządzanie dobrostanem w WSAiB w Gdyni.
Agnieszka Nawrocka
Agnieszka Nawrocka
Projektantka, badaczka i wykładowczyni w ASP w Katowicach i Wyższej Szkole Technicznej. Wraz z Justyną Kucharczyk prowadzi biuro projektowe TUKEJ specjalizujące się w projektowaniu systemów informacji wizualnej i całościowych identyfikacji, nagradzanych w konkursach krajowych i zagranicznych. Pracę zawodową ściśle łączy z działalności na uczelni, gdzie prowadzi Pracownię Projektowania Systemów Informacji, w ramach której wspiera również popularyzację dziedzictwa kulturowego.
www.tukej.com
Anna Jolanta Nowak
Anna Jolanta Nowak
Z wykształcenia: pedagożka specjalna, z zamiłowania społeczniczka i innowatorka. Założycielka i prezeska Stowarzyszenia na Rzecz Dzieci i Dorosłych z Mózgowym Porażeniem Dziecięcym „ŻURAWINKA”. Zaangażowana wolontariuszka w działania na rzecz osób z niepełnosprawnością i ich rodzin. Inicjatorka akcji społecznej „Przewijamy Polskę”, mającej na celu powstanie w przestrzeni publicznej miejsc umożliwiających wykonanie czynności pielęgnacyjno – higienicznych dorosłym osobom z niepełnosprawnością ruchową.
Prywatnie matka całkowicie niesamodzielnej córki z 4-kończynowym mózgowym porażeniem dziecięcym.
Jarosław Nowak
Jarosław Nowak
Dyrektor sprzedaży w H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. W firmie od 2012 roku, od początku związany z realizacją projektów w segmencie pasażerskich wagonów kolejowych. Jeden z autorów procesu zarządzania projektami w Spółce. Aktywny uczestnik wielu innowacyjnych wdrożeń w FPS (m.in. zarządzanie projektami, system ERP, poprawa jakości produktów). Bezpośrednio powiązany z prowadzeniem projektów nastawionych na poprawę dostępności taboru dla osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej możliwości poruszania się (m.in. przekazane w 2022 roku wagony 177A-10, które otrzymały certyfikat „Transport bez barier”).
Dawid Odbierzychleb
Dawid Odbierzychleb
Koordynator Sprzedaży, Koordynator ds. Projektów, Specjalista ds. ewakuacji - w firmie ENSAFE-EWAKUACJA prawie od początku. Zajmuję się koordynacją sprzedaży i jako specjalista ds. ewakuacji szkoli oraz wdraża klientów w zakresie użytkowania produktów oferowanych przez firmę. W sprzedaży działa od 10 lat.
Magdalena Olszewska
Magdalena Olszewska
Naczelnik Wydziału Dostępności w Departamencie Europejskiego Funduszu Społecznego w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Absolwentka Wydziału Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego Obecnie zajmuje się działaniami wdrażającymi założenia Programu Dostępność Plus oraz ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Współpracuje z ekspertami ds. dostępności działającymi m.in. w Radzie Dostępności oraz podmiotami tworzącymi Partnerstwo na Rzecz Dostępności.
Łukasz Ostrowski
Łukasz Ostrowski
Współzałożyciel i Dyrektor Kreatywny w Flow360.
Projektant, ambasador wrażliwości oraz zwolennik podejścia Human-Centered Design.
Od ponad 15 lat specjalizuje się w projektowaniu doświadczeń konsumenta. Jego praca opiera się na wykorzystywaniu metodyki Service Design, której celem jest tworzenie rozwiązań użytecznych oraz dostosowanych do potrzeb ludzkich.
Wierzy w chaotyczną naturę procesu twórczego oraz rozwijanie biznesu poprzez design. W swojej pracy projektowej łączy pragmatyzm z wartościami emocjonalnymi. Jest współtwórcą Clever'a, inteligentnego asystenta sklepowego.
Martyna Pakuła
Martyna Pakuła
Ekspertka w Biurze Rozwoju i Optymalizacji Sieci w PKO Banku Polskim, a także Wiceprzewodnicząca i współzałożycielka międzybankowej Grupy roboczej ds. obsługi osób o szczególnych potrzebach przy Związku Banków Polskich. Laureatka medalu Mikołaja Kopernika Związku Banków Polskich za wyjątkowe osiągnięcia w rozwoju oraz bezpiecznej działalności banków i infrastruktury bankowej, oraz tworzenia prawnego otoczenia dla sprawnego funkcjonowania polskiej bankowości. Zawodowo od ponad 10 lat realizuje projekty służące unowocześnianiu naziemnych sieci bankowych przez rozwój modeli obsługi klienta, zmiany modeli aranżacji oddziałów i wdrożenia technologii wspierających. W PKO Banku Polskim S.A. odpowiada m.in. za rozwiązania służące walce z wykluczeniem cyfrowym klientów oraz edukację pracowników sieci z zakresu obsługi klientów z niepełnosprawnościami. W wolnym czasie wspiera rozwój naukowy polskiej komiksologii oraz działa w inicjatywach upowszechniających wiedzę o kulturze i sztuce mniejszości etnicznych.
Zbigniew Pelczar
Zbigniew Pelczar
Absolwent Politechniki Poznańskiej na wydziale Mechaniki Budowy Maszyn. W sprzedaży ma ponad 20 letnie doświadczenie. Obecnie Zbigniew jest Kierownikiem ds. Klientów Kluczowych MOD w firmie Schindler Polska. Jego głównym celem jest zapewnienie najwyższej jakości usług i kompleksowego wsparcia technicznego dla klientów. Dzięki jego wiedzy i specjalistycznym umiejętnościom, Zbigniew pomaga klientom w podejmowaniu decyzji dotyczących modernizacji i wymiany dźwigów, uwzględniając przy tym indywidualne potrzeby i zalecenia. Zbigniew Pelczar zdobył zaufanie klientów oraz osiągnął znaczące sukcesy ponieważ nie boi się wyzwań i nietypowych projektów. Poza pracą, Zbigniew czerpie radość z poszerzania swojej wiedzy na temat nowych technologii oraz zabytkowych samochodów, które ożywiają jego pasję do wyzwań i doskonalenia się.
Mateusz Piróg
Mateusz Piróg
Absolwent Wydziału Geografii i Studiów Regionalnych kierunku Gospodarka Przestrzenna na Uniwersytecie Warszawskim. Doświadczenie projektowe zdobywał podczas badań w obszarze Urban Design na Blekinge Institute of Technology w Karlskronie. Ukończył podyplomowe studia dewelopersko-managerskie w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie.
Specjalizuje się w kształtowaniu miejskich przestrzeni publicznych oraz w projektowaniu infrastruktury dla miejskiego transportu powietrznego. Manager ds. rozwoju w Polskim Związku Firm Deweloperskich, właściciel i redaktor naczelny portalu o gospodarce przestrzennej i urbanistyce Urbnews.pl. Jest członkiem stowarzyszenia Urban Land Institute oraz członkiem kapituły konkursowej TUP na najlepiej zagospodarowaną przestrzeń publiczną w Polsce.
Dorota Potejko
Dorota Potejko
Pełnomocniczka Prezydenta ds. Osób z Niepełnosprawnościami i Zastępczyni Dyrektorki Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Poznania. Jest absolwentką Uniwersytetu im. Adam Mickiewicza w Poznaniu na Wydziale Pedagogiki, także studiów podyplomowych z zakresu administracji publicznej i zarządzania projektem, specjalizacji w zakresie organizacji pomocy społecznej oraz Executive Master of Business Administration (MBA). Na co dzień kieruje pracą oddziałów odpowiedzialnych za integrację osób z niepełnosprawnościami, wsparcie społeczne mieszkańców oraz system pieczy zastępczej.
Od lat z sukcesami zmienia krajobraz Miasta, czyniąc go bardziej dostępnym dla osób z niepełnosprawnościami, rodzin i seniorów. W swej pracy w rozmaitych obszarach od wielu lat dąży do niwelowania barier architektonicznych, informacyjnych i mentalnych w Poznaniu, wdraża zasady projektowania uniwersalnego. To w obszarze jej kompetencji i zarządzania Komisja Europejska dostrzegła ponadprzeciętne osiągnięcia Poznania przyznając miastu III nagrodę w konkursie Access City Award 2014, a w roku 2020 wyróżnienie za działania realizowane w trakcie pandemii na rzecz seniorów.
Jest koordynatorką ogólnomiejskich programów służących przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu, budowaniu modeli usług zmierzających do jak najszerszej inkluzji społecznej mieszkańców. Wraz z instytucjami sektora pozarządowego, rządowego i samorządowego aktywnie wypracowuje rozwiązania w zakresie identyfikacji i zaspokajania potrzeb społecznych mieszkańców ze szczególnymi potrzebami. W swojej pracy kieruje się zasadą dialogu, otwartości i tolerancji społecznej.
Zuzanna Raszkowska
Zuzanna Raszkowska
Zastępca Dyrektora w Departamencie Spraw Europejskich i Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Pasjonatka i orędowniczka dostępności. Negocjowała w Radzie UE jako przedstawicielka Polski „Europejski akt o dostępności”, a teraz pracuje nad jego wdrożeniem do polskiego porządku prawnego w postaci ustawy o dostępności produktów i usług, która zacznie obowiązywać 28 czerwca 2025 roku.
Przekonuje, że dostępność to jeden z kluczowych elementów świadomego biznesu, w którym jest miejsce na empatię, na wartości, na projektowanie produktów i usług z myślą o wszystkich użytkownikach. Dostępna firma to przy tym nie tylko firma odpowiedzialna społecznie, ale również taka, który dostrzega, że osoby z niepełnosprawnościami, a także te, które mierzą się na stałe bądź czasowo z różnymi ograniczeniami funkcjonalnymi, to ogromny rynek klientów dotąd często niezauważany przez firmy. Wdrażanie dostępności przez podmioty gospodarcze będzie nie tylko obowiązkiem prawnym, ale również szansą biznesową i do takiego biznesowego spojrzenia na dostępność namawia.
Katarzyna Rzehak
Katarzyna Rzehak
Historyczka sztuki oraz badaczka i krytyczka designu. W Fundacji Integracja zajmuje się projektowaniem uniwersalnym, audytami i certyfikacją produktów oraz usług pod kątem dostępności. Pracuje w programie „Pierwszy krok do windy” w jakim Fundacja Integracja wraz z BGK proponują konkretne rozwiązania w zakresie dostępności budynków mieszkalnych.
Przez dziesięć lat pracowała jako dyrektor w Instytucie Wzornictwa Przemysłowego w Warszawie, gdzie prowadziła DOBRY WZÓR, profesjonalny konkurs nagradzający wdrożenia przemysłowe. Wykładała historię designu na studiach podyplomowych Design Management organizowanych przez Szkołę Biznesu Politechniki Warszawskiej i IWP oraz w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Obecnie prowadzi kurs historii designu i współczesnych zagadnień wzornictwa dla studentów Politechniki Bydgoskiej. Jest stałą współpracowniczką tygodnika POLITYKA.
Beata Anna Richter
Beata Anna Richter
Wieloletnie doświadczenie w inwestycjach związanych z dostępnością w łazienkach. Wykwalifikowane doradztwo na wszystkich etapach powstawania projektu
- warsztaty przedprojektowe
- koncepcja
- projekt techniczny
Pełne wsparcie w zakresie dokumentacji elementów projektu
- Certyfikaty
- Pliki BIM
- Instrukcje
Profesjonalny doradca ds. projektów z 15-letnim doświadczeniem w Pressalit.
Elżbieta Rotblum
Elżbieta Rotblum
Elżbieta Rotblum – właścicielka firmy ESGRE, w której realizuje swoją pasję łączenia ludzi, tematów i kropek w celu realizacji zagadnień z obszaru ESG, gdzie obszar S – społeczny jest jej najbliższy sercu. Chcąc pomagać ludziom, ale i środowisku naturalnemu, związana jest także z Hummanitarian Innovation Group (HIG), gdzie współpracuje przy projektach mających na celu wsparcie osób w kryzysie migracyjnym, mieszkaniowym i znalezienia zatrudnienia. Przed założeniem firmy, Elżbieta współpracowała z deweloperem powierzchni biurowych (Skanska) – gdzie odpowiadała za programy edukacyjne „Green Education by Skanska” i „Climate Campaign”, wdrażanie reguł gospodarki o obiegu zamkniętym oraz za współpracę z biznesem w zakresie ESG, jak i prowadziła network pracowniczy Body & Mind, który wspierał fizyczny i psychiczny dobrostan pracowników. Wcześniej, w firmie JLL współpracowała przy przetargach na usługi konsultingu nieruchomościowego, ale również pełniła funkcję Liderki komitetu ds. dobroczynności oraz zrównoważonego rozwoju.
Zanim rozpoczęła pracę na rynku nieruchomości, była związana z agendą Organizacji Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju – UNDP oraz fundacją UN Global Compact Network Poland. W Walii, Elżbieta kształciła się w dziedzinie zrównoważonego rozwoju i pracowała nad projektami ‘Transition Towns’ oraz ‘Changing Times’, które skupiały się na efektywności energetycznej nieruchomości niekomercyjnych, ubóstwie energetycznym oraz zmianie zachowań konsumentów energii. Była również członkinią Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego (Polish Green Building Council, PL GBC), gdzie stworzyła jeden z pierwszych kodeksów etycznych w tej globalnej organizacji oraz promowała tematy gospodarki o obiegu zamkniętym. Współprowadząca ESG Product Council w międzynarodowej organizacji nieruchomościowej – Urban Land Institute (ULI). Promuje tematy związane ze zdrowiem psychicznym jak i te dotyczące dobrostanu dzieci.
Michał Sas
Michał Sas
Dyrektor Departamentu Analiz i Legislacji w Biurze Rzecznika Finansowego. Koordynuje z ramienia Rzecznika Finansowego prace nad przygotowaniem Biura do objęcia podmiotów z sektora tzw. bankowości detalicznego nadzorem w zakresie wykonywania obowiązków określonych w Dyrektywie EAA. Posiada wieloletnie doświadczenie w obsłudze podmiotów finansowych, zarówno w zakresie usług prawnych, jak i zapewniania zgodności.
Dorota Sibińska
Dorota Sibińska
Skupiona na potrzebach człowieka promuje architekturę odpowiedzialną społecznie. Absolwentka Wydziału Architektury i Urbanistyki Politechniki Warszawskiej. Od 2004 roku prowadzą wraz z Martą Nowosielską i Filipem Domaszczyńskim własną pracownię projektową XYstudio, specjalizującą się w projektowaniu obiektów przeznaczonych dla najmłodszych, w których uwzględniają potrzeby specjalne. Laureatka nagrody „Must Have 2011”. Na przełomie ostatnich piętnastu lat pracownia projektowa XYstudio zaprojektowała ponad kilkadziesiąt placówek przeznaczonych dla młodych użytkowników. Udziela konsultacji eksperckich dla Fundacji Integracja w programie „Pierwszy krok do windy”.
Laureatka m.in.: Nagrody Architektonicznej Polityki z 2015, Grand Prix Nagrody Architektonicznej Polityki z 2020, zwycięzca konkursu Życie Architekturze w latach 2015-2020, Grand Prix Architektonicznej nagrody Prezydenta Warszawy wraz z tytułem ulubieńca mieszkańców, tytuł lidera dostępności w 2019 i 2020 roku przyznawany prze fundację Integracja. Projekty XYstudio otrzymały nominacje europejskiej nagrody im. Mies van der Rohe.
Paweł Smętny
Paweł Smętny
Naczelnik Wydziału Wsparcia Technicznego w Biurze Taboru „PKP Intercity” S.A. z przeszło 17-letnim doświadczeniem w obszarze budowy, napraw i eksploatacji pojazdów kolejowych. Absolwent Wydziału Zarządzania Społecznej Akademii Nauk w Łodzi w zakresie Zarządzania Logistycznego, obecnie na drugim roku studiów Executive MBA realizowanych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menedżerów. Prelegent podczas spotkań organizowanych przez CUPT w ramach cyklu Dostępność 2030+ oraz Taborowego Okrągłego Stołu Dostępnościowego. Na co dzień zajmuje się m.in. nadzorem nad procesem przygotowywania dokumentacji przetargowej w obszarze technicznym i funkcjonalnym projektów dotyczących napraw z modernizacją oraz zakupu nowych pojazdów kolejowych, jak również współpracą z wykonawcami w aspekcie realizacji postanowień kontraktowych oraz wewnętrznymi jednostkami organizacyjnymi w tematach związanych z szeroko rozumianym procesem utrzymania eksploatowanego taboru.
Izabela Sopalska-Rybak
Izabela Sopalska-Rybak
Założycielka i prezeska Fundacji Kulawa Warszawa.
Trenerka, działaczka społeczna, ekspertka w grupach doradczych na temat potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Członkini Warszawskiej Rady Kobiet. Działa na rzecz osób z niepełnosprawnościami w Polsce od 2012 roku. Prowadzi szkolenia na temat potrzeb osób z różnymi niepełnosprawnościami dla pracowników różnych instytucji oraz firm, lekcje savoir-vivre wobec osób z niepełnosprawnościami w szkołach, sprawdza dostępność. Wspiera firmy w procesie otwierania się na klienta z niepełnosprawnością, profesjonalizacji obsługi, zwiększania dostępności placówek, usług i procesów. Pomysłodawczyni projektu Dostępna Ginekologia. Nominowana do nagród takich jak: Warszawianka Roku, Okulary Kaczkowskiego Nie widzę przeszkód, laureatka nagrody Kryształek Zwierciadła, ShEO Awards, Mazowiecka Lady D., wybrana przez Kongres Kobiet oraz Ambasadę Brytyjską Liderką Równości woj. mazowieckiego. W 2022 roku otrzymała Srebrny Krzyż Zasługi za działalność na rzecz osób z niepełnosprawnościami z rąk Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
Marcin Staszewski
Marcin Staszewski
Prawnik, Zastępca Dyrektora w Biurze Prawnym i Nadzoru Właścicielskiego PPL, pełniący obowiązki koordynatora dostępności PPL,Członek Rady Nadzorczej MPL Warszawa-Modlin, od 20 lat zawodowo związany z realizacją czynności nadzoru właścicielskiego w Grupach Kapitałowych, zaangażowany w problematykę osób niepełnosprawnych i ich aktywizacji, co realizuje także w wymiarze własnych doświadczeń jako osoba o znacznym stopniu niepełnosprawności, jak o sobie mówi – człowiek ciekawy świata
Julita Sulińska
Julita Sulińska
Od momentu dołączenia do firmy Globalworth w styczniu 2023, jest odpowiedzialna za rozwój oraz proces wdrażania Globalworth App. To innowacyjne narzędzie do kompleksowego zarządzania przestrzenią biurową. Dzięki niemu użytkownicy budynków biurowych wygodniej, szybciej i prościej mogą korzystać z udogodnień. Aplikacja jest kompatybilna z systemami budynkowymi a udostępnione funkcjonalności umożliwiają m.in. wejście do biura, mobilne otwarcie szlabanu parkingowego oraz rezerwację hot desków.
Julita jest absolwentką Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie zdobyła wykształcenie na kierunku zarządzanie międzynarodowe. Po udanym wdrożeniu pilotażowym Globalworth App wraz z zespołem rozpoczęła pracę przy rozszerzaniu zakresu działania aplikacji w całym portfolio budynkowym firmy. We wrześniu bieżącego roku reprezentowała Globalworth na konferencji ABSL Summit 2023, gdzie miał miejsce oficjalny launch aplikacji. Prywatnie jest pasjonatką podróży i aktualnie planuje swój zbliżający się wyjazd do Kolumbii. Bardzo lubi gotować, a wolny czas poświęca szlifowaniu języka hiszpańskiego. Uważa, że najnowsze rozwiązania technologiczne mogą służyć likwidacji barier oraz sprawić, że biuro może być miejscem przyjaznym dla każdego.
st. bryg. mgr inż. Rafał Szczypta
st. bryg. mgr inż. Rafał Szczypta
Anna Śmieszek-Markuszewska
Anna Śmieszek-Markuszewska
Dyrektorka Marketingu w Fabryce Mebli BALMA SA, która posiada ponad dwudziestoletnie doświadczeniem w branży meblowej. Na co dzień zarządza działem marketingu, a jej główną specjalizacją jest zarządzanie rozwojem produktu. Ukończyła studia na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz Podyplomowe studia z zakresu Design Management, prowadzone przez IWP we współpracy z SGH w Warszawie. W wolnych chwilach oddaje się swojej pasji do podróżowania, narciarstwa oraz żeglowania. Zawsze pełna pozytywnej energii, wyróżnia się praktycznym, wielowątkowym podejściem do prowadzenia projektów, co czyni ją cenioną specjalistką w swojej dziedzinie.
Marcin Trela
Marcin Trela
Wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego, radca prawny. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w administracji publicznej oraz w obszarze związanym z regulacją rynków infrastrukturalnych. W Urzędzie Transportu Kolejowego odpowiedzialny za nadzór na pionem prawnym, regulacji rynku transportu kolejowego, obszarem praw pasażerów kolei, Kampanią Kolejowe ABC, oraz obszarem planowania i zagospodarowania przestrzennego. Współautor komentarza do ustawy o transporcie kolejowym.
Marta Walaszczyk-Szymańska
Marta Walaszczyk-Szymańska
Menedżerka Programu Bank bez barier w Santander Bank Polska. Od 9 lat koordynuje Program Obsługa bez barier, którego celem jest zwiększanie dostępności usług i produktów dla klientów z indywidualnymi potrzebami.
Przewodnicząca Grupy roboczej ds. dostępności usług bankowych działającej w ramach Związku Banków Polskich.
Pomysłodawczyni i wdrożeniowiec wielu rozwiązań i inicjatyw promujących dostępność i włączenie społeczne osób z niepełnosprawnością w Polsce, a także kampanii edukacyjnych na rzecz przeciwdziałania wykluczeniu osób potencjalnie defaworyzowanych.
Propagatorka inkluzywnego dialogu społecznego oraz wymiany doświadczeń pomiędzy światem biznesu i NGO
Marta Wierusz
Marta Wierusz
Architekt Prowadząca zespół wnętrz w pracowni APA Wojciechowski
- Absolwentka Architektury na Wydziale Architektury i Urbanistyki Politechniki Łódzkiej, Arteterapii na Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie.
- Stypendystka programu Erasmus na Wydziale Architektury na Fachchoschule Mainz w Niemczech.
- Posiada ponad 20-letnie doświadczenie w pracy w branży architektonicznej, od 17 lat jako Project manager prowadzi prestiżowe projekty wnętrz komercyjnych, prywatnych i publicznych: hotele, centra handlowe, biura, projekty gastronomiczne, mieszkaniowe, placówki edukacyjno-opiekuńcze, wystawy.
- Ekspert do spraw projektowania zrównoważonego, dostępnego, uniwersalnego i inkluzywnego, szczególnie pod kątem neuroróżnorodności użytkowników.
- Współpraca z Atypiką Fundacją dla Neurokultury. Autorka narzędzia do audytowania przestrzeni pod kątem neuroinkluzywności.
- Wykładowczyni na School of form- Warszawa, kierunek Wzornictwo, na kierunku „Neuroróżnorodność w miejscu pracy, inkluzywna rekrutacja i zarządzanie”, na Uniwersytecie SWPS- Warszawa
- Autorka wielu publikacji branżowych na łamach pism, np.: Zawód: Architekt, Builder, Snob Architect.
- Prelegentka konferencji dot. neuroróżnorodności i projektowania, dostępnego, inkluzywnego oraz uniwersalnego.
Jej celem jest poszerzanie i propagowanie wiedzy z zakresu projektowania stawiającego człowieka w centrum uwagi, wpływającego na zdrowie psychofizyczne i dobrostan użytkowników.
Mikołaj Wierszyłłowski
Mikołaj Wierszyłłowski
Projektant produktu i architekt wnętrz. Prowadzi pracownię projektową Wierszyłłowski i Projektanci. W projektowaniu lubi różnorodność doświadczeń, zmianę, zaskoczenie. Nie lubi specjalizacji. Od wielu lat pomaga klientom zmieniać przestrzeń w której żyją i pracują, rozwijać produkty które oferują. Współpracował z wieloma znanymi markami z różnych branż np. Polską Grupą Energetyczną, YES biżuteria, Plus, Żabka, Vox meble, Noti, Instal-projekt ... Dzieli się wiedzą i doświadczeniem prowadząc warsztaty dla IWP , SWPS, School of Form. Efekty pracy pracowni prezentowane były na wielu wystawach polskiego wzornictwa, zdobywały nagrody, publikowane były w magazynach branżowych i lifestylowych. Od końca 2022 roku stoi na czele Stowarzyszenia Projektantów Form Przemysłowych SPFP, dziś Stowarzyszenia Projektowego SPFP.
Karolina Wiktor
Karolina Wiktor
Artystka wizualna, autorka, animatorka spotkań wokół Kultury i Neuronauki.
W 2017 roku została laureatką Nagrody Katarzyny Kobro.
W latach 2001–2010 tworzyła razem z Aleksandrą Kubiak duet performerski Grupa Sędzia Główny. Prace Sędziego Głównego znajdują się w wielu kolekcjach w kraju min.
w Narodowym Muzeum w Warszawie; w Muzeum Sztuki w Łodzi; w Zachęcie Narodowej
Galerii Sztuki. W roku 2006 Grupa Sędzia Główny dostaje nagrodę Telewizji Kultura;
w 2007 zostaje nagrodzona w Międzynarodowym Festiwalu Performance w Trento, Włochy. W roku 2008 Grupa Sędzia Główny dostaje Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W sierpniu 2009 r. wyniku pęknięcia tętniaka i dwóch udarów nastąpił całkowity zwrot w karierze; w 2010 Grupa Sędzia Główny zostaje zawieszona a w 2013 roku docelowo zamknięta.
Obecnie, zajmuje się szeroko rozumianą poezją wizualną, konkretną, tworzeniem czcionek Braku. W swoich pracach łączy wiedzę o mózgu / kognitywistkę / neuronaukę z interakcją odbiorcy, która jest kluczowa dla rozumienia sztuki.
Przez 4 lata r. tworzyła akcję edukacyjno-kulturalnej "Kultura i Neuronauka" w Zachęcie
Narodowej Galerii Sztuki. Naczelną ideą konferencji i warsztatów dialog między neuronaukami a kulturą. Do dzisiaj organizuje spotkania na temat chorób neurologicznych, głównie Udaru i Afazji w codziennym życiu.
Na zaproszenie Fundacji Teatr 21 stworzyła instruktarzowy film Niezbędnik Afazjanina w 2020r, który jest preludium do jej trzeciej książki.
Autorka blogów www.afazja.blogspot.com i www.poezjawizualna.blogspot.com, swoje
doświadczenia opisała w poetyckiej książce Wołgą przez Afazję. (wyd. Zachęta, Ha!art 2014). Na przełomie 2019/2020 roku została wydana nowa książka - graficzny poemat „Pusto-stan nienawiści”. (wyd. Zachęta, 2019/2020)
Robert Więckowski
Robert Więckowski
Osoba niedowidząca, dziennikarz, redaktor kulturabezbarier.org, wiceprezes Fundacji Kultury bez Barier, badacz literatury polskiej i przejawów wykorzystania przekładu intersemiotycznego w udostępnianiu kultury osobom z niepełnosprawnością wzroku. Od 2009 roku konsultant skryptów audiodeskrypcji przygotowywanych do filmów, spektakli teatralnych i wystaw muzealnych. Współautor „Zasad tworzenia audiodeskrypcji do dzieł audiowizualnych” i autor „Zasad tworzenia audiodeskrypcji do dzieł plastycznych” Fundacji Kultury bez Barier. Od 2011 roku prowadzi szkolenia z zakresu tworzenia audiodeskrypcji, obsługi osób z niepełnosprawnością wzroku oraz ustaw o dostępności. Badacz audiodeskrypcji i sposobów udostępniania tekstów kultury osobom z niepełnosprawnością sensoryczną, członek Polskiego Towarzystwa Kulturoznawczego.
dr hab. inż. arch. Marek Wysocki, prof. nadzw. PG
dr hab. inż. arch. Marek Wysocki, prof. nadzw. PG
Profesor Politechniki Gdańskiej. Pracownik Wydziału Architektury, architekt i niekwestionowany ekspert z zakresu projektowania uniwersalnego. Od 1995 roku zajmuje się tematyką projektowania przestrzeni dostępnej dla osób z niepełnosprawnością i starszych. Standardy Dostępności jego autorstwa wdrażane są od 2013 roku w wielu polskich miastach. Jest pierwszym w Polsce Access Oficerem powołanym przez Prezydenta Miasta Gdyni (od 2014). Współautor Standardów Dostępności dla szpitali i POZ (2019) i Modelu Dostępnej Szkoły (2020). Założyciel firmy doradczej Access 5E. Autor wielu artykułów z tematyki "Projektowania uniwersalnego" oraz ekologii i zrównoważonego rozwoju. Twórca programu edukacyjnego "Projektowanie Przestrzeni Wspólnej" realizowanego od 2004 roku na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej i w miastach Województwa Pomorskiego. Audytor w zakresie dostępności obiektów i przestrzeni publicznych, współtwórca metodologii realizacji audytów architektonicznych. Na swoim koncie ma ponad 400 audytów, ekspertyz i ocen dostępności w zakresie poprawy dostępności. Główny ekspert w projekcie „Dostępna Szkoła” (od 2019) oraz inicjator projektu Ośrodek Wsparcia Dostępności Architektonicznej, gdzie pełni funkcję starszego eksperta ds. dostępności architektonicznej (od 08.2021).
Marek Wysocki zainicjował powołanie na Politechnice Gdańskiej pierwszego w Polsce Centrum Projektowania Uniwersalnego (2014), jako centrum doskonałości i instytucja B+R, wspierająca rozwój technologii kompensacyjnych i standardów dostępności w zakresie projektowania przestrzeni, produktów i urządzeń zgodnych z koncepcją projektowania uniwersalnego i równoprawnego korzystania z usług świadczonych w przestrzeni publicznej przez osoby z niepełnosprawnością. Z upoważnienia Rektora PG był jednym z pierwszych sygnatariuszy „Porozumienia na rzecz dostępności” dla programu rządowego Dostępność Plus. Od dwóch kadencji członek Rady Dostępności przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej.
Organizator i aktywny uczestnik wielu konferencji i seminariów poświęconych problematyce projektowania dla wszystkich i design thinking. Ekspert w Komisji ds. Osób Niepełnosprawnych przy Rzeczniku Praw Obywatelskich w kadencji 2012-2021r. Członek krajowego jury konkursu Access City Award w latach 2012-2018 organizowanego corocznie przez Komisję Europejską. Członek grupy niezależnych ekspertów ON Inclusion 14-20. Jest członkiem Rady Kongresu Osób z Niepełnosprawnościami i aktywny uczestnik prac nad strategią wsparcia osób z niepełnosprawnościami „Za niezależnym życiem”.
Za swoją działalność był nagradzany: tytułem Lider Dostępności w kategorii architekt/urbanista (2018) i nagrodą Rzecznika Praw Obywatelskich im. dr. M. Lisa za działalność na rzecz praw osób z niepełnosprawnością (2017) oraz nagrodą Gdynia bez barier za bezkompromisowe wdrażanie PU (2013).
Społecznik, udzielający się na rzecz środowiska osób z niepełnosprawnością. Propagator idei równego dostępu osób z niepełnosprawnością do przestrzeni publicznej oraz powszechnej edukacji, w tym do studiowania na wyższych uczelniach. Wśród grona swoich przyjaciół ma wielu, którzy na co dzień zmagają się ze swoją niepełnosprawnością, traktując ich zawsze jak równych sobie partnerów w realizowanych wspólnie działaniach.
Paweł Zagaj
Paweł Zagaj
Paweł Zagaj - Ekspert z 18 letnim doświadczeniem w obszarze ochrony konsumentów. Od 2016 r. związany z obszarem bankowo – kapitałowym. Posiada doświadczenie w pracach legislacyjnych dotyczących rozwiązań z zakresu ochrony konsumentów – klientów podmiotów rynku finansowego, jak również w egzekwowaniu tego prawa.
Koordynował przygotowywanie dokumentów strategicznych dotyczących rządowej polityki ochrony konsumentów, był ekspertem narodowym uczestniczącym w negocjacjach dyrektyw konsumenckich w Radzie UE. Uczestniczył w pracach dotyczących wdrożenia europejskich regulacji dot. ochrony konsumentów do krajowego porządku prawnego.
Adam Zając
Adam Zając
Doktor nauk społecznych, koordynator dostępności architektonicznej w Zarządzie Dróg Miejskich w Warszawie. Z tematem dostępności architektonicznej związany od ponad 10 lat. Specjalizuje się w opiniowaniu dokumentacji projektowej i programowaniu działań na rzecz poprawy dostępności architektonicznej.
Magdalena Zalewska
Magdalena Zalewska
ekspert rozwoju ludzi i organizacji. Empatyczny Lider z zasadą, że #UśmiechNieWykluczaKompetencji, Wiceprezes Polish Airports Academy.
W Grupie Kapitałowej Polskie Porty Lotnicze - Welcome odpowiada za obszar HR oraz jest ambasadorem zatrudnienia Osób z Niepelnosparawnościami.
Martyna Zawieja
Martyna Zawieja
Projektantka wnętrz, absolwentka Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu oraz założycielka pracowni Zawieja Studio, specjalizującej się w projektowaniu przestrzeni publicznych i prywatnych. W swoich projektach szczególną uwagę przywiązuje do aspektów psychologicznych przestrzeni i wpływu otoczenia na zachowania i przeżycia użytkownika.
Michał Zdziarski
Michał Zdziarski
Współzałożyciel start-upów z misją społeczną: Wheelstair, MeWheel i Tiltero. Celem Wheelstair jest zmiana poziomu dostępności. MeWheel działa na rzecz poprawy mobilności osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Tiltero tworzy krzesło oddające pozytywną energię. dr hab. Michał Zdziarski jest wykładowcą zarządzania strategicznego, zarządzania międzynarodowego i strategii zrównoważonego rozwoju na UW.
Anna Żórawska
Anna Żórawska
Prezeska i pomysłodawczyni Fundacji Kultury bez Barier; w codziennej działalności udowadnia, co w praktyce znaczy różnorodność – diversity and inclusion i dostępność – accessibility; z zamiłowaniem udostępnia multimedia, miejsca i wydarzenia dla osób z różnymi potrzebami – głównie dla osób z niepełnosprawnością wzroku, Głuchych, słabosłyszących i w spektrum autyzmu; trenerka z zakresu dostępności informacyjno-komunikacyjnej i wydarzeń, autorka audiodeskrypcji do filmów i spektakli. Współautorka dokumentów z zakresu dostępności dla Miasta Stołecznego Warszawy, m.in. Wytycznych ws. dostępności wydarzeń dla m.st. Warszawy, Wytycznych zapewniania dostępności informacyjno-komunikacyjnej dla Urzędu m.st. Warszawy, Poradnika dla organizacji społecznych - Jak zapewnić dostępność przy realizacji zadań publicznych?; konsultantka dokumentów strategicznych dla polityk miejskich. Inicjatorka Sieci Liderów i Liderek Dostępności, produktu cyfrowego Tu Możesz – bazy miejsc i wydarzeń z pętlą indukcyjną – rozwiązania dla osób słabosłyszących, prowadząca wywiady w cyklu UsłyszAni; organizatorka oraz producentka Festiwalu Kultury bez Barier. Obecnie zasiada w Radzie Dostępności przy Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej. Absolwentka Szkoły Liderów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, mentorka w Sieci Przedsiębiorczych Kobiet.
Paweł Żuczek
Paweł Żuczek
Wiceprezes Zarządu YATRE, spółki zajmującej się kompleksowym zarządzaniem technicznym nieruchomościami ze szczególnym naciskiem na ESG i perspektywę Asset Managera. W ramach Grupy REINO odpowiedzialny jest również za tworzenie i wdrażanie na poziomie grupy strategii zrównoważonego rozwoju oraz aspekty ESG. Paweł ma ponad 16 lat doświadczenia w branży nieruchomości i budowlanej. Podczas swojej kariery zawodowej odpowiadał za asset management, zrównoważony rozwój, facility management, nadzór nad pracami budowlanymi i wielobranżowe projektowanie. W ostatnich latach realizował strategie zarządzania aktywami w ramach portfeli i kontrolę kosztów OPEX i CAPEX na kwotę ponad 25 mln EUR rocznie. Współpracując z funduszami instytucjonalnymi i private equity był zaangażowany w transakcje przekraczające łącznie 900 mln EUR.
Posiada doświadczenie w zarządzaniu nieruchomościami, modernizacjach budynków czy procesach due diligence – zdobyte zarówno po stronie wykonawcy jak i klienta. Tworzył i implementował strategie zarządzania aktywami i zarządzania technicznego w ramach portfeli nieruchomości biurowych i logistycznych. Jest Członkiem Zarządu IFMA Polska (International Facility Management Association) i aktywnym członkiem Polskiego Stowarzyszenia Budownictwa Ekologicznego PLGBC. Blisko związany z rozwojem elektromobilności w sektorze nieruchomości i budownictwa. Paweł jest absolwentem Politechniki Warszawskiej i Duńskiego Uniwersytetu Technicznego (DTU). Posiada również tytuł Executive MBA uzyskany w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej oraz Central European University Business School (CEU) w Budapeszcie.
Roman Roczeń
Roman Roczeń
Na co dzień specjalista ds dostępności. Wykonuje audyty stron internetowych, aplikacji mobilnych i innych rozwiązań, ułatwiających poruszanie się niewidomych.